
Min intention är att låta västerländsk vetenskap och beprövad erfarenhet möta visdomslärorna från Öst.
I mitt arbete som helhetsterapeut står jag grundad i vad som kan förefalla vara två motpoler: det västerländska vetenskapsparadigmet och den österländska visdomen och andligheten. Men utifrån ett icke dualistiskt perspektiv kan de två synsätten samexistera sida vid sida och skapa en annan helhetsbild av livet och oss människor. Det är alltså möjligt att både arbeta utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet – och samtidigt bjuda in intuitionen, den andliga visdomen, förundran och den lustfyllda kreativiteten till att förgylla livet och vår vardag!
På liknande sätt vill jag visa för dig att det är möjligt att både öppna upp för mer sinnlighet, njutning och varande – och samtidigt fortsätta att odla sin kraftfullhet, framåtrörelse och ett konstruktivt tänkande. Den kända österländska symbolen för “yin” och “yang”, centrala i kinesisk filosofi, symboliserar de två motpolerna (“Yin” som i varande och kännande vs. “yang” som i tänkande och görande) och visar på vikten av att skapa balans mellan dem.
Min förhoppning är att kunna inspirera och ge dig verktyg för att vara dig lika grundad i ditt “yin” – i hela spektrumet av din feminina energi – som i ditt maskulina “yang”, så att du kan leva ett harmoniskt liv där du blomstrar i din fulla kraft!
Vilka värdeord genomsyrar Blomstra helhetsterapi?
Visdom: Jag vill bjuda in andlig visdom och reflektion som kan bidra med ökad insikt, självförståelse och upplysning.
Kärleksfull vänlighet eller “metta”: Min intention är att allt jag gör ska genomsyras av vänlighet och ett medkännande och djupt empatiskt förhållningssätt. Jag vill se och stärka det goda hos individen och ha tillit till en individs inneboende potential att utvecklas och blomstra.
Eudaimonia/mänsklig blomstring: Jag vill dela verktyg som kan hjälpa kvinnor mot frigörelse från det som håller dem tillbaka och som kan få dem att utvecklas och blomstra i sin fulla kraft! Här kommer nyfikenhet, sinnlighet, skönhet, kreativitet, njutning och lust in. Men också styrka, mod, självklarhet, framåtrörelse och tillit till sin förmåga.
Vad mer vill du ska känneteckna ditt arbete och det du förmedlar?
Autenticitet, öppenhet och mod att vara sårbar: Jag vill visa på det allmänmänskliga i våra ofta plågsamma inre upplevelser och öppna upp för igenkännande, självmedkänsla, humor och självdistans. I de fall det kan hjälpa andra vill jag vara öppen med att dela med mig av egna upplevelser.
Kontakt med naturen och något större: När det är möjligt vill jag förmedla en djup kontakt med naturen och bjuda in till förundran! Jag vill också låta naturen i sig bidra till din läkning genom att låta den utgöra inramningen för helhetsterapin.
Lekfullhet och femininitet: Jag vill bjuda in yin – varandet och kännandet – både i form av mjuk sinnlighet och njutning (ljus yin) och genom kraftfullhet, frihetskänsla och kontakt med det vilda och otämjbara inom oss (mörk yin). Det senare förmedlas genom dans, rörelse och lustfylld lek med sexuell energi.
“When it's over, I want to say: all my life I was a bride married to amazement. I was the bridegroom, taking the world into my arms.”
― Mary Oliver
Vad menar du med frigörelse från det som håller mig tillbaka?
På ett djupare plan, utifrån ett buddhistiskt filosofiskt perspektiv, handlar det om att frigöra sig från det lilla jaget/egot med alla dess begränsande självnarrativ och istället uppleva kontakten med ett “större jag” som står i direkt förbundenhet med allting levande, jorden och universum.
När vi är i kontakt med det större jaget och ser hur allt hänger samman kan vi också bli medvetna om det djupt allmänmänskliga i våra upplevelser. Alla längtar vi bara efter att bli lyckliga, men söker ofta efter lyckan och glädjen på helt andra platser än den går att finna. Vi försöker fly ifrån det jobbiga och gör vad vi kan för att hålla fast vid det som skänker tillfällig glädje, tillfredsställelse eller lättnad.
Därtill är vi så många som brottas med en elak inre kritiker och med plågsamma inre upplevelser så som rädsla, ångest, oro, skam, skuld, självhat och en känsla av att aldrig vara bra tillräckligt. Frigörelse handlar inte om att bli fri från de plågsamma inre upplevelserna – som i att bli av med dem – utan istället handlar det om att de inte längre utövar samma makt över oss.
När vi kan se på oss själva och våra medsystrar (och medmänniskor) utifrån ett mer medkännande perspektiv – det vill säga när vi slutar att kämpa emot våra plågsamma inre upplevelser och istället kan hålla oss själva med kärlek – är vi fria att följa vår längtan. Först då är vi fria att leva så som vi vill.
Just därför ligger det mig varmt om hjärtat att arbeta med terapiformerna ACT (Acceptance and Commitment Therapy) och Compassionfokuserad terapi (CFT) – som har sina rötter i buddhistisk filosofi – där vi arbetar med att komma i kontakt med både våra djupast liggande värden och acceptansen inför det svåra med att vara människa – och det medkännande, visare och “större jaget” som kan ledsaga oss framåt på vår resa genom livet.